Het klantenbestand uitbreiden met Duitse klanten zorgt voor een hoop voordelen. Zo kan de naamsbekendheid vergroot worden en kunnen daardoor de opbrengsten hoger worden. Door klantrelaties aan te gaan in Duitsland kan een uitbreiding en groei van het bedrijf gerealiseerd worden. Ondanks deze voordelen, bieden klantrelaties in Duitsland ook wat uitdagingen. Door hierop voor te bereiden kun jij succesvol Duitse klantrelaties aangaan.
Onderzoek de marktIn Duitsland zijn er vaak andere concurrenten dan in Nederland. Deze concurrenten bieden wellicht ook wat anders dan jouw Nederlandse concurrent. Daarom is het goed om je ook te verdiepen in de Duitse markt. Hoewel Duitsland dichtbij Nederland ligt, zijn veel dingen net weer even anders. Bepaalde productvoordelen of vormen van service kunnen bijvoorbeeld in Nederland erg gewaardeerd worden terwijl dit niet zo is in Duitsland. Daarnaast kan de voorkeur voor bepaalde producten of diensten uiteen lopen.
Duitse taalDuits praten wordt door iedereen gewaardeerd, zo ook in het bedrijfsleven. Waar Nederlands in veel situaties prima over willen schakelen naar het Engels, zal dit in Duitsland vaak minder snel het geval zijn. Duitsers zijn over het algemeen trots op hun taal en wanneer jij Duits spreekt wordt dit daarom extra gewaardeerd. In het bedrijfsleven werkt dit ook zo. Door deze taal te spreken vind je meer verbinding met Duitse klanten en wordt de interactie anders. Dit versterkt ook de band tussen deze klanten en jouw bedrijf. Daarnaast kunnen veel mensen zich het beste uitdrukken in hun eigen taal. Wanneer Duitse bedrijven hun wensen als klant duidelijk toelichten, kun jij hier als bedrijf beter op inspelen.
Transport naar DuitslandWanneer jouw bedrijf producten levert, moeten er ook mogelijkheden zijn voor transport naar Duitsland. Omdat het rijden in Duitsland net weer anders is dan in Nederland, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Door te kiezen voor een transporteur voor Duitsland dat hier ervaring mee heeft, is het risico op problemen kleiner. |